Republic P-47 Thunderbold.
Nejrychlejší americká stíhačka II.světové války!
P47-D LM-J číslo:42III7 s názvem Teddy
Vznik letounu firmy Republic P-47 se začal roku 1940.U jeho
kolébky byly šéfkonstruktér americké společnosti Republic Aviation
Corporation:Alex Kartveli a jeho bývalý šéf, major A. P. Seversky, jenž byl i
konstruktérem předchozích typů stíhacích letadel R.A. C. P-34 Lancer a P-35
Seversky . Původní záměr nového stroje s řadovým motorem Allison V-1710 a
dvěma kulomety,se ukázal jako nedostačující. Proto musel Kartveli konstrukci
nové stíhačky podřídit tehdy nejvýkonějšímu dostupnému motoru:Pratt Whitney
R-2800 Duble Wasp s turbokompresorem(pro podržení výkonu ve vyšších výškách).
Motoru byl podřízen celý projekt nového letounu. Jednalo se především o
zástavbu turbo kompresoru poháněného výfukovými plyny, umístěného za kokpitem
dole v trupu.Dále o velkou vrtuli se čtyřmi listy,kvůli které musel být zvýšen
podvozek.A v neposlední řadě zástavbou osmi kulometů nebo v trupu umístěných
pohonných hmot. Thunderbold byla mohutná, odolná, výkoná stíhačka s velkou
spotřebou paliva a náročnou údržbou. Byla to ale nejrychlejší stíhačka USA
(752 km/h-P47N),která obstála i priti nepřátelským Fw 190,Ta 152 nebo Me 262.

P-47D vrtule,motor:
První vzlet Thunderboldu se odehrál 6. 5. 1941. Následovalo mnoho dalších
zkušebních letů při odstraňování nedostatků a testování stroje.
Sériová
výroba začala v květnu 1941. Tyto první Thunderboldy které byly vyráběny s
motory R-2800-21 s výkonem 1471kW, se moc nelyšily od prototypu. Některé z
těchto necelých dvou stovek letounů bylo dislokováno u 8.US Army Air Force v
Británii.Tam plnily od dubna 1943 službu při doprovodu bombardovácích svazů
nad německo i při získávání vzdušné převahy nad nepřítelem(tzv:sweepům při
ničení střel V1 a raketových a proudových letadel) a útocích na pozemní
cíle.Další varianty ve vývoji P47 byly:P-47D, P-47C(nádrže pod trupem) nebo
130ks.rychlostních P-47M s motory R-2800-57-C o výkonu 2058kW, P-47N pro
tichomořské dálkové lety jako poslední sériové kusy.
Vzhled Thunderboldů se změnil v létě 1943 zavedením kapkovitého krytu kokpitu
s motorem R-2800-59W s vstřikováním vody do válců. Také RAF používala
Thunderboldy a to jako F Mk I. FB Mk II. byly používány na dálném
východě.Thunderboldy bojovaly v SSSR, letectvech Mexika a Brazílie. Mnoho
Thunderboldů létá dodnes.Viz.foto P-47D dole. Kvěren 1945 vrchol nevelkého
kopce Švábiny u Plzně. Patnáctiletý chlapec Míla jde po prašné cestě na
vrcholu kopce z kterého je vidět téměř celá Plzeň. Je už téměř po válce. Přez
to chlapec najednou zaslechl zvuk leteckého motoru.Rozhlíží se kolem a pak ho
spatří:Thunderbold!Spouštěl se z velké výšky téměř střemhlav. motor kvílel a
jeho zvuk stále sílil. Malý letoun se zvětšovál.Když už dosáhl výšky několik
desítek metrů nad úrovní stromů, stroj náhle vyrovnal, motor se ztišil. Clapec
jen stál a koukal do výšky. Dobře věděl co bude následovat.Když se Thunderbotd
příblížil mírně se naklonil na levé křídlo a z kokpitu cosi vypadlo. předmět
dopadl nedaleko Míly.Rozběhl se k němu a zvedl ho ze země. Pilot Thuderboldu
zatím udělal velký okruh kolem kopce a zamával na chlapce křídly svého stroje,
pak zamířil na západ. Chlapec otevřel papírový pytlík a rozzářil se: byly tam
čokoláda a žvýkačky. Tento příběh je opravdový, stal se na samém konci
války.Vyprávěl mi ho můj otec, který ho sám zažil. Pravdou ale také je, že v
závěru války se lidé na západu čech setkávaly s Thunderboldy v mnohem nebezpečně
jších situacích:
Čtvrtého května 1945,chvíli před polednem,nádraží v Rakovníku:"Kotláři útočí!
"Výprávčí a hlouček lidí na nástupišti se rozprchl do krytu ve sklepě. Opět řev
motoru, opět americký P-47D útočící střemhlav, opět vyrovnání nízko nad
zemí.Tentokráte však k zemi nepadá balíček s čokoládou a žvýkačkami. Od letadla
se odpoutává opravdová 45kg puma. Thunderbold znovu nabírá výšku, zatím co
mohutná exploze rozmetá budovu nádražní výtopny.Na místě kde stávala zbyly jen
hořící trosky a z nich stoupající sloup kouře. Letoun se otáčí a v mírném
oblouku nabírá výšku,aby se připravil k novému útoku.Tentokráte je jeho cílem
cisternový vlak, odstavený na vedlejší koleji.Zvuk blížícího se motoru Pratt
Whitney R-2800 Thunderboltu,přetnul jekot jeho osmi kulometů Colt Browning M2
ráže 12. 7 mm. Následuje série mohutných ohnivých explozí, která rozmetá
rozerváné hořící cisterny kolem dokola býválé odstavné koleje.Výbuchy jsou tak
mohutné ,že ničí i tech několik zbylých budov, které ještě na Rakovnickém
nádraží zbylo.P-47D nabírá znovu výšku a kontroluje výsledek své "práce":oheň,
kouř,trosky ,rujny zkáza. "Dílo" je dokonáno a Thunderbold odléta za svou
další kořistí.Po chvíli relativního klidu, vylézají lidé z krytu. Uvidí jen
naprostou zkázu a devastaci.A slzy v očích nejsou jen od štiplavého kouře z
hořícího benzinu! Tak takhle proběhlo koncem května 45, setkání Rakovnických
občanů s letounem P-47D Thunderbold.

P-47D nadhled ze zadu.
Ozn.stíhacích letounů USAAF:žlutý konec směrovky=IX.
USAAF(IX.USA Air Force=IX. letacká armáda spoj.států) červený pruh na překrytu
motoru=ozn.sqadrony.

P-47D Lion Demon Ozn.K-IS č.:28476.Dole je dobře vidět příd.nádrž.

P-47D Hun Hunter XVI. č.:44-90460 patřící Nealu Meltonovi z Luttrellu, Tennessee,
USA V r.2002 na Yankee Air Museum Airshow.
Technická data letounu Republic P-47D Thunderbolt:
Motor:dvouhvězdicový osmiválec Pratt & Whitney R-2800 (verze 59) Duble Wasp o
nejvyšším krátkodobém výkonu výkonu 1690 Kw (2300k),
Rozměry:
rozpětí-12.43m,délka-11.03m,výška-4.30m,plocha křídel-27.87m2,
Hmotnost-4858kg,
Max.rychlost-700km/h,stoupavost v 1535=15.75bm/s.Vzlet do 9075 m
12.8 m.
Max.dolet:2776 km.
Výzbroj-8x kulomet Colt Broening M2-ráže 12,7 mm.s
370-420 nábojů/zbraň.Závěsy pro 45,112 a 228 kg.pumy pod trupem a pod každým
křídlem puma až 450 kg.(Celkový únos pum až 1135 kg)
Kontakt na :
kontakt@zajimava-letadla.cz Za vaše názory předem děkuji!
c- Buschman.aerospace,Vladimír Kroft 2007-2021. Všechna práva autora vyhrazena!
Kopírování
a používání textu a obrázků,bez předchozího souhlasu autora těchto
stránek je zakázáné,dle platných zákonů České republiky!
Pokud sem zanese internetový vítr někoho,kdo má také podobné stránky,rád se
podívám jak vypadají stránky zkušenějších nebo i méně zkušených
přívrženců letadel.Za Vaše odkazy na Vaše, či jiné zajímavé www předem
děkuji. Buschman.