Republic P-47 Thunderbold.

Nejrychlejší americká stíhačka II.světové války!


obr.P-47 Teddy
P47-D LM-J číslo:42III7 s názvem Teddy
Vznik letounu firmy Republic P-47 se začal roku 1940.U jeho kolébky byly šéfkonstruktér americké společnosti Republic Aviation Corporation:Alex Kartveli a jeho bývalý šéf, major A. P. Seversky, jenž byl i konstruktérem předchozích typů stíhacích letadel R.A. C. P-34 Lancer a P-35 Seversky . Původní záměr nového stroje s řadovým motorem Allison V-1710 a dvěma kulomety,se ukázal jako nedostačující. Proto musel Kartveli konstrukci nové stíhačky podřídit tehdy nejvýkonějšímu dostupnému motoru:Pratt Whitney R-2800 Duble Wasp s turbokompresorem(pro podržení výkonu ve vyšších výškách). Motoru byl podřízen celý projekt nového letounu. Jednalo se především o zástavbu turbo kompresoru poháněného výfukovými plyny, umístěného za kokpitem dole v trupu.Dále o velkou vrtuli se čtyřmi listy,kvůli které musel být zvýšen podvozek.A v neposlední řadě zástavbou osmi kulometů nebo v trupu umístěných pohonných hmot. Thunderbold byla mohutná, odolná, výkoná stíhačka s velkou spotřebou paliva a náročnou údržbou. Byla to ale nejrychlejší stíhačka USA (752 km/h-P47N),která obstála i priti nepřátelským Fw 190,Ta 152 nebo Me 262.
Obr.P-47D vrtule.det.
P-47D vrtule,motor:
První vzlet Thunderboldu se odehrál 6. 5. 1941. Následovalo mnoho dalších zkušebních letů při odstraňování nedostatků a testování stroje.
Sériová výroba začala v květnu 1941. Tyto první Thunderboldy které byly vyráběny s motory R-2800-21 s výkonem 1471kW, se moc nelyšily od prototypu. Některé z těchto necelých dvou stovek letounů bylo dislokováno u 8.US Army Air Force v Británii.Tam plnily od dubna 1943 službu při doprovodu bombardovácích svazů nad německo i při získávání vzdušné převahy nad nepřítelem(tzv:sweepům při ničení střel V1 a raketových a proudových letadel) a útocích na pozemní cíle.Další varianty ve vývoji P47 byly:P-47D, P-47C(nádrže pod trupem) nebo 130ks.rychlostních P-47M s motory R-2800-57-C o výkonu 2058kW, P-47N pro tichomořské dálkové lety jako poslední sériové kusy.
Vzhled Thunderboldů se změnil v létě 1943 zavedením kapkovitého krytu kokpitu s motorem R-2800-59W s vstřikováním vody do válců. Také RAF používala Thunderboldy a to jako F Mk I. FB Mk II. byly používány na dálném východě.Thunderboldy bojovaly v SSSR, letectvech Mexika a Brazílie. Mnoho Thunderboldů létá dodnes.Viz.foto P-47D dole. Kvěren 1945 vrchol nevelkého kopce Švábiny u Plzně. Patnáctiletý chlapec Míla jde po prašné cestě na vrcholu kopce z kterého je vidět téměř celá Plzeň. Je už téměř po válce. Přez to chlapec najednou zaslechl zvuk leteckého motoru.Rozhlíží se kolem a pak ho spatří:Thunderbold!Spouštěl se z velké výšky téměř střemhlav. motor kvílel a jeho zvuk stále sílil. Malý letoun se zvětšovál.Když už dosáhl výšky několik desítek metrů nad úrovní stromů, stroj náhle vyrovnal, motor se ztišil. Clapec jen stál a koukal do výšky. Dobře věděl co bude následovat.Když se Thunderbotd příblížil mírně se naklonil na levé křídlo a z kokpitu cosi vypadlo. předmět dopadl nedaleko Míly.Rozběhl se k němu a zvedl ho ze země. Pilot Thuderboldu zatím udělal velký okruh kolem kopce a zamával na chlapce křídly svého stroje, pak zamířil na západ. Chlapec otevřel papírový pytlík a rozzářil se: byly tam čokoláda a žvýkačky. Tento příběh je opravdový, stal se na samém konci války.Vyprávěl mi ho můj otec, který ho sám zažil. Pravdou ale také je, že v závěru války se lidé na západu čech setkávaly s Thunderboldy v mnohem nebezpečně jších situacích:
Čtvrtého května 1945,chvíli před polednem,nádraží v Rakovníku:"Kotláři útočí! "Výprávčí a hlouček lidí na nástupišti se rozprchl do krytu ve sklepě. Opět řev motoru, opět americký P-47D útočící střemhlav, opět vyrovnání nízko nad zemí.Tentokráte však k zemi nepadá balíček s čokoládou a žvýkačkami. Od letadla se odpoutává opravdová 45kg puma. Thunderbold znovu nabírá výšku, zatím co mohutná exploze rozmetá budovu nádražní výtopny.Na místě kde stávala zbyly jen hořící trosky a z nich stoupající sloup kouře. Letoun se otáčí a v mírném oblouku nabírá výšku,aby se připravil k novému útoku.Tentokráte je jeho cílem cisternový vlak, odstavený na vedlejší koleji.Zvuk blížícího se motoru Pratt Whitney R-2800 Thunderboltu,přetnul jekot jeho osmi kulometů Colt Browning M2 ráže 12. 7 mm. Následuje série mohutných ohnivých explozí, která rozmetá rozerváné hořící cisterny kolem dokola býválé odstavné koleje.Výbuchy jsou tak mohutné ,že ničí i tech několik zbylých budov, které ještě na Rakovnickém nádraží zbylo.P-47D nabírá znovu výšku a kontroluje výsledek své "práce":oheň, kouř,trosky ,rujny zkáza. "Dílo" je dokonáno a Thunderbold odléta za svou další kořistí.Po chvíli relativního klidu, vylézají lidé z krytu. Uvidí jen naprostou zkázu a devastaci.A slzy v očích nejsou jen od štiplavého kouře z hořícího benzinu! Tak takhle proběhlo koncem května 45, setkání Rakovnických občanů s letounem P-47D Thunderbold.

obr.P-47D backtop
P-47D nadhled ze zadu.
Ozn.stíhacích letounů USAAF:žlutý konec směrovky=IX. USAAF(IX.USA Air Force=IX. letacká armáda spoj.států) červený pruh na překrytu motoru=ozn.sqadrony.

P-47D-30Razorback.jpg
P-47D Lion Demon Ozn.K-IS č.:28476.Dole je dobře vidět příd.nádrž.

P47-bankleft-02.jpg
P-47D Hun Hunter XVI. č.:44-90460 patřící Nealu Meltonovi z Luttrellu, Tennessee, USA V r.2002 na Yankee Air Museum Airshow.

Technická data letounu Republic P-47D Thunderbolt:
Motor:dvouhvězdicový osmiválec Pratt & Whitney R-2800 (verze 59) Duble Wasp o nejvyšším krátkodobém výkonu výkonu 1690 Kw (2300k),
Rozměry: rozpětí-12.43m,délka-11.03m,výška-4.30m,plocha křídel-27.87m2,
Hmotnost-4858kg,
Max.rychlost-700km/h,stoupavost v 1535=15.75bm/s.Vzlet do 9075 m 12.8 m.
Max.dolet:2776 km.
Výzbroj-8x kulomet Colt Broening M2-ráže 12,7 mm.s 370-420 nábojů/zbraň.Závěsy pro 45,112 a 228 kg.pumy pod trupem a pod každým křídlem puma až 450 kg.(Celkový únos pum až 1135 kg)

Kontakt na : kontakt@zajimava-letadla.cz Za vaše názory předem děkuji!

c- Buschman.aerospace,Vladimír Kroft 2007-2021. Všechna práva autora vyhrazena!
Kopírování a používání textu a obrázků,bez předchozího souhlasu autora těchto stránek je zakázáné,dle platných zákonů České republiky!
Pokud sem zanese internetový vítr někoho,kdo má také podobné stránky,rád se podívám jak vypadají stránky zkušenějších nebo i méně zkušených přívrženců letadel.Za Vaše odkazy na Vaše, či jiné zajímavé www předem děkuji. Buschman.